2008 – 2. ročník

1. místo: Trutnov hlavní nádraží
2. místo: Kamenice nad Lipou
3. místo: Šárovcova Lhota

další nominace:Horní Planá, Hvězdonice, Kácov, Kutná Hora město, Strančice, Ústí nad Orlicí, Železná Ruda město

Nedávno zde byla provedena rekonstrukce prostorů pro cestující i pro zaměstnance a opraven plášť budovy, to vše s velmi citlivým přihlédnutím k historickému rázu budovy ze 70. let 19. století. Významnou částkou na opravu přispělo i město Trutnov. Poměrně velké nádraží je čisté, přehledné a zmizeli z něj i různí problémoví „návštěvníci“. V poslední době se tu utěšeně rozrůstá květinová výzdoba.

Nádraží je pěkně upravené, čisté, plné květin a to i uvnitř – je tam malá botanická zahrada. Čekárna je pěkně upravená. Je zde pamětní deska spisovatele Ivana Nového, autora knihy pro děti „Davídek“.

Železnice je pro mnoho občanů jediným spojením s okolím, nejezdí sem autobus. Děti dojíždí do škol, senioři na nákupy, hojně ji využívají i rekreanti. Nádraží se stává místem setkávání generací, krátkého odpočinku po cestě či místem posezení se sousedy.

Vzácný případ menšího „venkovského“ nádraží, které v dobách samostatných lokálek mělo důležitý význam, čemuž odpovídá i velikost budovy, mimochodem proslavené filmem Tmavomodrý svět. Doslova autentický vzhled jak z časů první republiky, příjemný dojem umocňují květiny i zasazení do klidné krajiny údolí Sázavy.

Je vstupní bránou do města ze seznamu Unesco. Kromě dlouhodobě a pravidelně opečovávaných růží lze zdůraznit vzhled výpravní budovy, u níž byl před lety opraven plášť a to i včetně citlivého odstranění ocelově/hliníkově/skleněných vstupních dveří necitlivě dosazených při předposlední opravě budovy a jejich nahrazení dřevěnými tak trochu v retro-stylu.

Obec se rozhodla řešit neutěšený stav místního nádraží nacházejícího se uprostřed obce. Rekonstrukce začala v letech 1994 – 1997 realizací podle návrhu pana Sehnala. Tehdejší správa ČD nechtěla uvolnit finanční prostředky na opravy, obec financovala téměř celou opravu sama. Začalo se s rekonstrukcí sociálních zařízení, samotné budovy a na závěr nástupiště.

Zdejší nádraží je místem, ze kterého na vás dýchne příjemná atmosféra původní budovy - žádné novodobé úpravy ze skla a oceli, ale typické dřevěné původní nádraží. Navíc se jedná o jedno z mála ostrovních nádraží, které má koleje a tedy i nástupiště po obou stranách budovy. Nádraží funguje dobře, nejsou zde žádné větší problémy.

Zastávka leží na okraji stejnojmenného městečka v centru Šumavy. Do současné podoby byla  přestavěna v roce 2005. Je zde pěkná hospůdka u Skřivana, parkoviště a v těsné blízkosti sjezdovka „u nádraží“. Zlepšit by se dalo parkoviště a posezení pro cestující na nástupišti.

  • Spolek Želpage
  • Dittrichova 328/19
    120 00 Praha 2, Nové Město
  • e-mail: info@zelpage.cz